«Εκπαίδευση και ανάπτυξη» είναι πολύ συχνά απαντώμενες λέξεις στην HR βιβλιογραφία. Ορθώς διαχωρίζονται οι έννοιες, καθώς η ανάπτυξη είναι ευρύτερη της εκπαίδευσης: δε σημαίνει, δηλαδή, ότι απλώς διδάχθηκα κάτι, αλλά ότι πλέον μπορώ να το εφαρμόσω χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Στην ανάπτυξη, το ζητούμενο είναι και να ξέρω και να μπορώ και να θέλω.
Κατά το σχεδιασμό ενεργειών ανάπτυξης ανθρώπων, ιδιαιτέρως όσων αφορούν στα επονομαζόμενα soft skills, είναι εξαιρετικά σημαντικό να θυμόμαστε ότι η εκπαίδευση είναι ένα μόνο βήμα. Σύμφωνα δε με το μοντέλο KASH (Sparrow & Knight, 2006), η επιτυχία και η διάρκεια της ανάπτυξης (development) εξαρτάται από τέσσερις διαστάσεις: γνώσεις (knowledge), στάσεις (attitudes), ικανότητες (skills) και συνήθειες (habits).
Προφανώς, η εκπαίδευση, από τη φύση της, δεν μπορεί να αλλάξει στάσεις και συνήθειες. Το coaching είναι αυτό που βοηθά στην οικοδόμηση των στάσεων και συνηθειών που θα μας επιτρέψουν να πετύχουμε τις επιθυμητές αλλαγές. Μέσω επαγγελματικού coaching, αξιοποιούμε και ενισχύουμε τα δυνατά σημεία μας και τις στάσεις και συνήθειες που μας εξυπηρετούν, υπερπηδήσουμε εμπόδια, βρίσκουμε εκείνους τους τρόπους εφαρμογής που μας ταιριάζουνε καλύτερα, αναπτύσσουμε συνέργιες και ενδυναμωνόμαστε. Σχετικές έρευνες αποδεικνύουν και ποσοτικά ότι η εκπαίδευση που συνδυάζεται με επαγγελματικό coaching έχει πολλαπλάσια θετικό αποτέλεσμα.
Συνεπώς, το coaching αναδεικνύεται σε παράγοντα-κλειδί για την επιτυχία και διάρκεια της ανάπτυξη ανθρώπων, καθώς συμβάλλει στη διαμόρφωση των απαραίτητων στάσεων και συνηθειών που υποστηρίζουν και διευκολύνουν την εφαρμογή των νέων γνώσεων και ικανοτήτων.
To άρθρο δημοσιεύτηκε στο τεύχος Ιουνίου 2015 του HR Professional, στη στήλη του ICF.